Całopalenia ich oraz ofiary będą przyjęte na moim ołtarzu, bo dom mój będzie nazwany domem modlitwy dla wszystkich narodów (Iz 56, 7).
1. Komentarz naukowy
Prorok Izajasz poświęcił wiele miejsca uniwersalizmowi religijnemu. Nie była mu zapewne obca myśl, że Izrael jako pierwszy z odnowionych narodów pociągnie swoim przykładem cały eschatologiczny pochód ludów pogańskich. Deutero-Izajasz widział także przymierze między Jahwe a Jego ludem w ramach nowej rzeczywistości po niewoli jako powszechną więź między narodami, których światłością był wybrany lud Boży. Trzecia część Księgi Izajasza podejmuje ten sam problem w nieco innych uwarunkowaniach historycznych. Część ludu Jahwe znajduje się już w dawnej ojczyźnie. Trito-Izajasz, któremu przypisuje się w aktualnej postaci Księgi Izajasza rozdziały 56&ndas...
To tylko część materiału...
Pełna treść materiałów dostępna dla zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub utwórz konto, aby uzyskać pełny dostęp do homilli, nabożeństw, modlitw i innych materiałów liturgicznych.
Skorzystaj teraz z bezpłatnego okresu próbnego.